Inventarie för hemsidebyggaren

Webbdesignern har ofta flera verktyg till hjälp för att bygga sin hemsida. Ibland är dessa verktyg inbyggda i det webbhotell där sidan ligger och kan kommas åt online. Andra har sin egen server med programvara som den styr från sin dator, eller så är programmen sparade direkt på den egna datorn och information laddas sedan upp med hjälp av verktyg på webbhotell eller genom ett ftp-program.

Ftp-programmet kan vara ett verktyg för att ladda upp hemsidan eller uppdateringar på hemsidan på internet. Programmet är direkt kopplat så att du lätt kan föra över information från din lokala dator till ftp-servern där alla filer som hemsidan innehåller finns. Genom att synkronisera från datorn till ftp-servern kan du genom en knapptryckning uppdatera hemsidan till din nya version.

Programvara som Dreamweaver och Frontpage kan användas för att göra hemsidor. WYSIWYG, What You See Is What You Get, är ett koncept där du i programmet ändrar på saker visuellt och programmet sedan gör om detta till kod. Denna kod har ofta visat sig inte vara den mest rena och vackra kod och det kan vara svårt i dessa program att få det precis som man vill ha det.

De flesta som bygger hemsidor idag använder ändå textbehandlare eller färdiga mallar på hemsidor som finns på internet och som idag ofta är mycket flexibla. Det finns mer avancerade textredigeringsprogram där du med olika färger kan se var olika funktioner startar och slutar och funktioner som auto-completion kan göra arbetet snabbare. Du kan också spela in kommandon som gör att du kan återanvända gamla koder och att programmet automatiskt utför saker så att du inte behöver göra samma sak om och om igen.

Färdiga mallar på hemsidor som till exempel WordPress har blivit något av en standard. Med dessa mallar är det lätt att göra en hemsida, anpassad till många olika enheter, utan att behöva kunna en rad kod, men ofta också med möjlighet att använda kod om det skulle behövas för att få det som du vill.

Leave a Reply

Your email address will not be published.