Göra onlinespel med HTML

Många onlinespel görs idag med HTML5 och javascript istället för att som tidigare ofta använda flash som är en gammal standard för att visa interaktivt innehåll. Sättet att gå tillväga när man bygger online casino spel med HTML5 är att använda ett canvas element och sedan använda programmeringsspråket javascript för att rita upp spelet på skärmen. Man använder sedan javascript för att fånga upp events från t.ex tangentbordet eller muspekaren för att göra spelet mer interaktivt.

Oftast används en kombination av HTML5, javascript och CSS för att skapa en fullkomlig spelupplevelse. Det interaktiva innehållet på sidan (själva slots spelet) ritas upp med javascript och allt statiskt innehåll runt omkring görs med CSS. Det finns mängder med tutorials och exempel på nätet som beskriver hur man skapar ett fullfjädrat casinospel, t.ex ett roulettespel.

Om man vill skapa ett roulettespel med hjälp av HTML och javascript så börjar man med att rita upp en bakgrundsbild i t.ex photoshop. Man kan t.ex rita upp själva bordet och allt statiskt innehåll som alltid ska synas i bakgrunden av spelet. Sedan lägger man med hjälp av CSS in bakgrundsbilden på hemsidan på följande sätt. Man skapar ett CANVAS element med klassen “roulette-game”. Sedan lägger man till följande CSS klass:

canvas.roulette-game{

width: 640px;

height: 400px;

background: url(‘/bg.png’);

}

Sedan skapar man ett javascript som ansvarar för att rita upp alla rörliga bitar som ska finnas med i spelet. Det mest grundläggande skulle vara att ha ett snurrande roulettebord med en kula som snurrar i motsatt riktning. För att göra så att spelet blir slumpmässigt, d.v.s att varje utfall är lika troligt måste man använda sig av en slumpgenerator för att få fram vilket fack som kulan ska hamna i.

För att spelet inte ska bli tråkigt och fult måste man ha ljudeffekter och visuella effekter som gör att spelaren dras till spelet och tycker att det är roligt. Javascript och HTML5 har idag blivit tillräckligt kraftfullt för att det ska gå att göra detta och mycket mer.

 

Lär dig skapa onlinespel med HTML

Oavsett vilken typ av spel du är intresserad av att lära dig skapa så finns det massor av alternativ för den intresserade. Är det något du brinner för och vill bli riktigt professionell inom så finns det flera Universitet och högskolor som har program med spelinriktning. Då får du ofta med hela IT delen och lite av allt som har med datorer och spel att göra för att sedan välja en inriktning.
Är du inte intresserad av att studera ämnet via en skola eller känner att du inte riktigt har tid för detta så finns det massor av online kurser att ta del av. Flera som kostar pengar men även de som är gratis. Har man tillräckligt bra med disciplin på sig själv så kan man lära sig riktigt mycket om man bara lägger ett par timmar om dagen på att lära sig själv hemifrån.

CodeAcademy är bara en av flera kända skolor online som lär ut programmering och HTML kodning för alla nivåer. Genom att ta del av en sådan kurs kan du välja själv utifrån dina behov vad du vill lära dig att skapa med hjälp av koder. Många vill bara lära sig grunderna för att det är smidigt att kunna inom det område som man arbetar inom. Andra vill lära sig att skapa egna hemsidor medans andra vill satsa på att bli riktigt bra på att skapa spel. Det viktiga är att man inte stressar sig igenom kurserna, att lära sig programmera tar tid och du måste ta det från grunden. Inom kodning så finns det inga genvägar när man ska lära sig. Programmering kräver även tålamod, det kommer inte alltid att gå som man vill i början men det är så man lär sig bäst.

Ett tips är att ta en kurs där du under kursens tid successivt får lära dig hur skapar ett enklare spel. Du kommer efter kursens gång att känna dig riktigt tillfredsställd med det du har skapat, även om det bara är ett väldigt litet och enkelt spel. Du har efter detta öppnat upp portarna för att börja lära dig ytterligare lite mer avancerad kodning. Man ska aldrig glömma bort att även de allra bästa har börjat någonstans.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *